Veelgestelde vragen

voor de iOS versie

Wij hebben de meeste gestelde vragen op een rij gezet, zodat u snel verder geholpen kunt worden.

Het abonnement loopt een volledig jaar en gaat direct in en stopt op dezelfde datum een jaar later. Na dit jaar kunt u zelf kiezen of u opnieuw een jaar bijkoopt. 

Vanaf versie 1.8.0 is het inloggen met facebook niet meer nodig om het abonnement op een 2e apparaat te installeren. Het abonnement wordt nu gekoppeld aan het Apple account door middel van iCloud.

Helaas wordt iDeal nog niet ondersteunt in de Apple App Store. Echter als u geen credit card heeft, zou u kunnen overwegen om een iTunes kaart te kopen. Dit zijn pre-paid kaarten, waarmee in de Apple App Store betaald kan worden en zijn verkrijgbaar bij oa. de Hema en de meeste supermarkten en tankstations.

Nee, het abonnement stopt automatisch na een jaar en vervalt dan weer in de gratis versie. U kunt dan zelf beslissen of u eventueel opnieuw een jaarabonnement bijkoopt. 

Niet alle iPads hebben een GPS chip aan boord (enkel de Wifi+3/4G modellen). Deze chip wordt gebruikt voor het bepalen van exacte locatie, snelheid en koers. Zonder deze chip wordt de positie bepaald op basis van wifi ontvangst. Dit is echter zeer onnauwkeurig en niet altijd beschikbaar.

Ook dient u toestemming te geven voor het gebruik van uw locatie. Tijdens de eerste keer starten vraagt de app om toegang tot uw locatie? Wellicht heeft u dat toen geweigerd? 

Dit kan naderhand aangepast worden door op het toestel naar instellingen -> Privacy -> Locatievoorzieningen te gaan. Hier dient achter 'Vaarkaart' de optie 'bij gebruik' geselecteerd te zijn.

Heeft uw apparaat wel een GPS chip? Dan is het belangrijk dat u goed ontvangst heeft. Binnen in een (stalen) boot kan het ontvangst mogelijk dusdanig slecht zijn dat er onvoloende signiaal aanwezig is om de positie te bepalen.

Ja, het abonnement wordt door middel van iCloud aan uw Apple account gekoppeld. 

Om het abonnement te kunnen gebruiken op een ander apparaat dienen beide toestellen geregistreerd te zijn met hetzelfde Apple account. U kunt dit controleren door op uw toestel naar Instellingen -> iCloud. Hier moet dan op beide apparaten hetzelfde account en email adres staan.

Zijn beide hetzelfde en werkt het nog steeds niet? Controleer dan de volgende instellingen:

* Ga naar Instellingen -> iCloud -> iCloud Drive en controleer op beide apparaten of iCloud drive is ingeschakeld en dat achter Vaarkaart ook een groen vinkje staat. 

* Bent u niet verbonden met wifi, ga dan naar Instellingen -> iCloud -> iCloud Drive en zet het vinkje 'Gebruik mobiele data' aan, om het abonnement over te zetten.

* Heeft u één van bovenstaande instellingen aangepast? Herstart dan de app op beide toestellen een keer.

* Het kan soms even duren voordat het abonnement is overgezet.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om abonnementen te delen tussen de iOS en Android versie (en andersom).

Bij het downloaden is het belangrijk dat u minimaal 1 Gb vrije ruimte beschikbaar heeft op uw interne geheugen van u apparaat (SD-kaart wordt niet ondersteund op dit moment). 

Tijdens het downloaden kunt u het beste gebruik maken van een stabiele wifi verbinding en het download scherm actief laten.

Wilt u de kaart ook gebruiken zonder internet verbinding of besparen op uw dataverbruik, dient u eerst de kaart te downloaden. Dit kunt u doen door via het menu links boven naar de download pagina te gaan en de kaart te downloaden.

U dient hiervoor minimaal 1GB aan vrije ruimte beschikbaar te hebben op uw interne geheugen (SD kaarten worden op dit moment nog niet ondersteund). Het downloaden kunt u het beste doen via een stabiele internetverbinding, waarbij u de app actief laat tijdens het downloaden.

Het berekenen van de optimale route kost veel rekenwerkt, waardoor dit uitgevoerd wordt een server en niet door het toestel zelf. Hierdoor is er wel een internet verbinding nodig tijdens het plannen van de route.

Als er éénmaal een route is gepland en geladen is, is deze wel offline beschikbaar. U kunt dus (nadat u bijvoorbeeld thuis de route geladen heeft) wel zonder internet de route volgen en de vaarroute beschrijving raadplegen.

Als u op de windroos links onder klikt, zal de kaart uw huidige positie volgen.

Dieptes op de kaart geven slechts een indicatie van werkelijke diepte. Doordat lodingen periodiek worden uitgevoerd en de bodem door omstandigheden (bijvoorbeeld stroming) snel kunnen veranderen kunnen er dus afwijkingen ontstaan. Ook door op/afwaaien van water kunnen er grote verschillen ontstaan met de situatie zoals weergegeven op de kaart.

Dieptes komen van verschillende bronnen en hebben hun eigen referentiesysteem:

Hydrografische Dienst: Dit zijn de contourlijnen (zoals bijvoorbeeld in de waddenzee), met een dieptecijfer in meters. Deze meting is t.o.v. LAT (Laagste astromonisch getij). 

Rijkswaterstaat: Dit zijn de blauwe vaarweg diepte aanduidingen (bv D8 - D24). Deze cijfers zijn in dm en zijn bij wisselende waterstanden ten opzichte van NAP en bij binnenwater t.o.v. het streefpijl.

 

 

Om alle gegevens van Nederland te laden tot op detailniveau zou de kaart vele gigabytes groot worden. Om ruimte te besparen is daarom besloten om bij verder inzoomen slechts enkele honderden meters buiten de vaarweg te tonen, zodat de kaart downloadbaar blijft (ook voor apparaten met minder opslagruimte).