De schroef van de boot is ontworpen om voorwaartse kracht te leveren. Echter levert deze ter hoogte van de schroef ook een zijwaartse kracht. Dit heet het wiel- of schroefeffect. Bij het uitvoeren van bepaalde manoeuvres is het handig om te weten welke kant je schroef opdraait, zodat je gebruik kunt maken van deze zijwaartse kracht.
Schroef bepalen
Leg je schip stil en geef een krachtige stoot gas naar achteren: Wijkt het achterschip naar bakboord, dan heb je een rechtse schroef. Wijkt het achterschip naar stuurboord, dan heb je een linkse schroef. De meeste schepen hebben trouwens een linkse schroef.
Voorwaarts varen
Bij een linkse schroef vooruit, zal het achterschip naar bakboord draaien en de punt naar stuurboord. Bij een rechtse schroef vooruit, zal het achterschip naar stuurboord draaien en de punt naar bakboord.
Achterwaarts varen
Bij het achterwaarts varen is dit effect net andersom. Echter omdat water niet direct langs het roer stroomt, kan het wieleffect bij achterwaarts varen sterker zijn dan bij vooruit varen. Om dit te corrigeren kan het volgende gedaan worden:
- Tegenroer geven in tegenovergestelde richting
- Rustig gas geven. Veel gas geven bij weinig snelheid zal het wieleffect versterken
- Laten uitdrijven. Wanneer de schroef niet draait, is er ook geen wieleffect.
- Vaart houden. Wanneer het schip vaart heeft, zal het roer weer gaan pakken en zal het wieleffect minder worden.
- Af en toe een stoot vooruit geven zodat het schip weer recht komt te liggen
Maak gebruik van het wieleffect
Aanleggen: Leg bij een linkse schroef bij voorkeur aan over stuurboord. Bij het achteruitslaan van het gas, zal de boot zich dan vanzelf naar de kant 'trekken'. Bij een rechtse schroef is dit natuurlijk net andersom.
Keren: Kan je de bocht in 1x maken, draai dan met een linkse schroef over stuurboord. Kan je de bocht niet in 1x maken, draai dan over bakboord omdat het wieleffect sterker is bij achteruit varen en je dus meer voordeel hebt van het wieleffect. Bij een rechtse schroef is dit natuurlijk net andersom.